rozmiar ramy mtb

Jak wybrać rozmiar ramy roweru górskiego?

Kupując rower z myślą o uprawianiu kolarstwa górskiego, kupienie ramy rowerowej o odpowiednim rozmiarze jest kluczowe dla wygodnej i przyjemnej jazdy. Przy wyborze rozmiaru ramy należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy, takich jak wzrost, wysokość przekroku i styl jazdy. W tym przewodniku po rozmiarach rowerów, omówimy wszystkie ważne pomiary, które należy wykonać oraz jak wybrać odpowiedni rozmiar ramy do roweru górskiego.

Dobór ramy w rowerze Hard Tail

Jedną z najważniejszych rzeczy do rozważenia przy wyborze rozmiaru ramy roweru jest Twój wzrost.
To on będzie determinował w dużej mierze długość Twoich kończyn i to, jaką będziesz mieć pozycję na rowerze. To jednak nie wszystko – ważnym pomiarem, który należy wykonać, jest długość nóg. To właśnie ich długość determinuje odległość od pachwiny do ziemi. Wielu producentów podaje w swoich tabelach rozmiarów „przekrok” (Insam), jako jeden z kluczowych parametrów przy wyborze ramy.

Chcesz mieć pewność, że rama nie jest zbyt duża lub zbyt mała dla Twojego wzrostu. Dobrym sposobem na określenie tego jest stanięcie nad ramą roweru z obiema stopami płasko na ziemi. Między górną rurą a kroczem powinno być około 5-10 centymetrów wolnej przestrzeni. Jeśli jest mniej niż 5 centymetrów rama jest za duża, a jeśli jest więcej niż 10 – rama jest za mała.

rama rowerowa
Odpowiednio dobrany rozmiar ramy pozwala się cieszyć z jazdy

Po uzyskaniu wymiarów wzrostu i długości odcinka, można skorzystać z tabeli rozmiarów rowerów, aby określić rozmiar ramy, której potrzebujesz. Tabele rozmiarów rowerów zazwyczaj wymieniają rozmiary ram rowerów górskich w calach lub centymetrach. Jeśli jesteś pomiędzy rozmiarami, zazwyczaj najlepiej jest wybrać większy rozmiar.

Co dalej?

Teraz, gdy wiesz już, jak zmierzyć się w celu dobrania ramy do roweru górskiego, nadszedł czas na wybór stylu roweru. Istnieją trzy główne typy rowerów górskich: hardtail, full-suspension i fat bike.

Rowery typu hardtail mają sztywną ramę bez tylnego zawieszenia. Są zwykle tańsze od pozostałych rodzajów rowerów, a także lżejsze. Rowery z pełnym zawieszeniem mają zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie. Przyzwoity rower tego typu wiąże się z wydatkiem na poziomie 8-10 tysięcy złotych za sprzęt nowy.

Ostatni z wymienianych rodzajów – fat bike – jest specyficzny. Fat bike’i mają bardzo szerokie opony i są przeznaczone do jazdy po śniegu lub piasku. W innych warunkach opory toczenia generowane przez tak duże opony zabijają radość z jazdu.

Leave a Comment